پست های پرطرفدار

۱۳۸۹ آبان ۲۶, چهارشنبه

معرفی کوه بز سینا
بز سینا نام کوهیست از رشته کوه زاگرس بزرگ در ۵۴ کیلومتری جنوب غربی ارومیه و واقع در دهستان مرگور  که با ارتفاعی بالغ بر ۳۴۸۰متر یکی از مرتفع ترین کوههای کردستان بشمار می آید .
بز سینا

بز سینا سرچشمه دو رود بزرگ گدار و دیزج بوده و بربلندای آن  یخچال و برف چال های دائمی وجود دارد که این رودها را در تمام فصول سال خروشان و مناطق کشاورزی پایین دست کوه را حیاط می بخشد.

مردم روستاها و عشایر منطقه به زبان کردی و با گویش شیرین شکاکی صحبت میکنند و بوز  در زبان کردی به معنی خاکستری و این کوه به نام بوز سینه ( سینه خاکستری)  شناخته شده استعشایر شکاک
دهلیزهای پربرف بز مکانی مناسب برای یخنوردی و آموزش آن به مبتدیان این رشته مهیج بوده و به دلیل دست رسی آسان به یخچال بز مورد توجه یخنوردان و کوهنوردان منطقه قرار گرفته و در تمام فصول کوهنوردان در حال فعالیت را میتوان در دامنه های این کوه مشاهده کرد .   
یخچال بز
(بز مکانی مستعد برای اسکی و فعالیتهای از این دست هم بشمار میرود)
کوه بز سینا از از شمال غربی با گردنه بز سینا به کوه دالانپر و از جبهه شرقی خود در امتداد گردنه مرگه زیازه به کوه مرگه زیاره پیوند میخورد .
 در نزدیکی دریاچه دالامپر
متاسفانه به دلیل اهمیت نظامی منطقه جاده نظامی از دامنه های این کوه تا قله دالامپر کشیده شده است که این امر باعث بوجود آمدن مشکلات زیست محیطی برای این مجموعه بی نظیر شده و به دلیل رعایت نکردن اصول راه سازی  و اسفالت کردن جاده مذکور تا قله دالامپر یعنی احداث راه نظامی در ارتفاع ۳۴۵۰متری٬ مسیر آب راها نیز عوض شده و موجب تخریب پوشش گیاهی وساختار طبیعی این منطقه شده است .
امیداست که مورد توجه واقع شده باشد... برفراز و پایدار هچون کوهای کردستان

هیچ نظری موجود نیست: