پست های پرطرفدار

۱۳۸۹ مهر ۲۹, پنجشنبه

 قندیل با پربرف ترین کوهستان ایران

قندیل نام کوهی از سلسله جبال رشته کوه زاگرس در مرز کردستان ایران وعراق و ترکیه که از هر لحاظ جایگاه مهم و منحصر به فردی دارد. مردمان خون گرم این دیار به تمام کوهستانهای منطقه ٬ کووستان قندیل میگویند وبلندترین قله آن... که و که ز... نام دارد که ارتفاع آن ۳۸۰۰ متر از سطح دریا بوده و در کردستان ترکیه و مرز ایران قرار دارد

 روستای نمنجه در ۵کیلومتری پیرانشهر یکی از راههای دست رسی به کوهستان قندیل است .
وصف کوه قندیل و زیبای های آن را فقط با دیدن این همه جذابیت و شکوه میتوان به تمامی بیان کرد.
 کوهی که اکثر کوهنوردان آن را به عنوان قندیل بزرگ میشناسند سیا کیوو(سیاه کوه) نام دارد که ارتفاع آن ۳۶۱۰متر بوده و کوه قندیل کوچک باارتفاع۳۲۵۰متر با برخورداری از دیواره ای عظیم که ارتفاع دیواره آن به ۴۵۰ متر میرسد و یکی از دیواره های ناشناخته برای کوهنوردان ایرانی است . در این منطقه بکر واقع شده است.
ديوار شمال شرقي
لازم به ذکر است که تیمی مشترک از سنگنوردان کردستان از شهرهای بوکان- نقده-پیرانشهر -مهاباد و سنندج به سرپرستی زنده یاد مقبل هنرپژوه موفق به بازگشایی قسمتهای از این دیواره عظیم شده اند که به دلیل نا امن بودن منطقه... مانع از بازگشای کامل این مسیر شد. امید است که کار بر روی این مسیر در آینده ای نزدیک به پایان برسد و ما شاهد فعالیت سنگنوردانی از سراسر کشور بر روی این دیواره منحصر به فرد باشیم.
                                     دیواره قندیل با ارتفاعی بالغ بر ۴۵۰ متر در خاک کردستان ایران
باتشکر از جواد حاجی زاده برای ارسال عکسهای زیبایش

هیچ نظری موجود نیست: