پست های پرطرفدار

۱۳۸۹ مهر ۲۷, سه‌شنبه

کوه برده زرد

کوه برده رزد در ۵ کیلومتری جنوب غربی بوکان و در کنار رود  ته ته هوو (سیمینه رود )  واقع شده و مورد توجه مردمان این دیار برای کوهپیمای و ساعتی فراغت از هیاهوی شهر قرار دارد و معمولا در تمامی ساعات روز میتواتن شاهد تردد و صعود به این کوه زیبا بود.
کوهپیمای در شهرستان بوکان به مانند فرهنگی جدایی ناپذیر در میان اقشار مردم با سنین مختلف ٬جای خود را باز کرده است و بالغ بر ۳۰گروه رسمی در زمینه کوهنوردی مشغول به فعالیت هستند.
                                                                ---
 
به دلیل نزدیکی با شهر... کوه برده زرد  پذیرای کسانیست که اندک فراغتی پیدا میکنند و به دامان پاک و آب وهوای مطبوعش پناه میبرند . 
نظاره کردن طلوع خورشید و غروب آن٬شب نشینی در زیر نور مهتاب نسیم خنک و  نگریستن به دشتها و کوههای دور دست٬ ...دل را به خلوتی ملکوتی میبرد .

صخره های برده زرد محل پرواز ابدی کوهنورد نام اشنا مقبل هنرپژوه است . کسی که درس پرواز را در دامان برده زرد آموخت و از فراز همین کوه به دیار حق شتافت.
 
برده زرد با وجود دیواره ای با سنگهای کوتاه و بلند  مکانی مستعد برای فعالیت سنگنوردان بوکانی است. و بر روی دیواره آن بیش از ۲۰مسیر اسپرت٬ بلدر٬ سرطناب و با درجه سختی متفاوت و متنوع بازگشای شده است و مورد استفاده قرار میگیرد.
---
---
---
---
امید است که با درایت مردم بوکان٬ از این مجموعه ارزشمند و خدا دادی بتوان به شیوه ای درست بهره برداری کرد. تا نسلهای آینده هم بتوانند از این جاذبه طبیعی استفاده کنند.